mollesnutten

Alla inlägg under juli 2014

Av molle - 26 juli 2014 13:35



Mer än gå och bada nu, i värmen.


Men först får vi väl lugna er, Sniffsniffs Kompis är hemma igen. Och staketet ska höjas, så hon inte rymmer ut mer.


 


Själv har jag mest badat, det är en bit till sjöar här. Men virrpannan har behövet rensa hjärnan, nåt på jobbet tydligen. Men jag klagar inte.


 


Sverige är fantastiskt säger hon och sitter å filosiferar.


 


Jo det kan jag väl hålla med om, men mest fantasktiskt är bad.


 


Och ännu mera bad.


 


Fast det finns lite annat också.


 


Jag lovar matte det finns svampar här.


 


Du behöver bara gräva omkring lite så hittar du. Åtminstonde mycel.


 


Nehej ville hon inte alls göra det, får väl sätta mig som Smulan och se vacker ut då eller?


 


Kanske leta korvblommor i träden, konstigt att dom blommar nu. Och tänk att det fortfarande finns hallon, trots torkan.



 


Zebbe va snäll lämna några till mig, eller va det tvärtom tro?



 


Nu är vi i alla fall trötta denna varma dag.


Lördagsmys på er.











Av molle - 20 juli 2014 14:56



När det är sån här stekvärme, får man hitta på korta aktiviteter. För jag är inte mycket till stekare, är ju redan svart haha.



 

Sånt här till exempel, hade att göra en god stund leta upp vart leksaken va. Men sen så klura jag ut få ner den, trots att översta trappsteget va lite för kort. Bra med lillhusse som står där då.


 


Men vi har vart i skogen också, nu har jag lärt mig hur dessa doftar. Är visst nåt som ska smaktestas, dumt gå och köpa i affären säger virrpannan när dom nu ändå växer i skogen.


 


Tycker du verkligen det är nån idé gå ditåt sa matte.


 


Hon är faktiskt helt utan luktsinne den.Jo jag sa ju att det va idé eller?


När vi varit i skogen ett par timmar med Smulan och Zebbe skulle vi åka och leta efter en rymling.


Först gick vedtjuven och hennes Freja, skulle spåra.


 


Sen gick jag, ha kan ju spåra jag också, men det fick jag inte.


 


Skulle lägga markering, så hon som va borta inte gick över vägen.Gick hela tiden och muttra, jäkla dumma hund .Förstår du inte att det bara är hemma man får god mat.Skönt va det att det regna lite, för jag hade vart ute länge.


Sen skulle jag gå genom eländig terräng, rakt ner mot sjön. För att stänga in henne lite, jo gick ju bra upp och ner för berg.Därframme är sjön, jippie bada.Det va då jag missbedömde underlaget, gick ner mig i gungfly.

Matte fick dra upp mig, kan bli så sa hon när man vart ute 8 timmar i sträck. Dessutom blir man alltid blöt och plurrar, tillsammans med vedtjuven vet jag ju.


 


I alla fall ser lilla Kiwi ut så här om ni ser henne. Och jag fick välbehövligt bad på hemvägen, fast i en annan sjö för att inte störa.


Idag va jag på en liten tur, va rätt trött sen igår då. Sen skulle matte dra iväg, till köping, varför får inte jag följa med.


 


Tja hundutställning, kanske inte min favo.


 


Många vackra hundar sa matte men ingen bekant.


 


Jaha du, men den där känner jag igen. Fubbigt fick Zebbe följa med och inte vi andra.


 


Hmm vid närmare eftertanke, är man sådär trött efter ett par timmar. Va det nog lugnare stanna hemma.


 


Jag fick dessutom trevliga mutor. En fäll med engelska flaggan ,till hallen, och en bit till min bädd.COOLT.  Massa bacon pinnar och en sån där långätar grej. En fläkt till bilburen med kylgrej till,kommer väl till pass i denna medelhavsvärme.Bäst av allt en favoboll, ja snöret hänger inte med länge men bollen håller hur länge som helst.

Lite bortskämd är jag allt.

Söndagsmys på er.

Av molle - 13 juli 2014 11:31



Tror ni inte hon glömde, skriva upp datumet för årets. Korv och köttbulle party i Skottvång.Hur kan man bara glömma en så viktig sak.Här har jag jobbat och slitit hela veckan, hade faktiskt behövt lite avkoppling.


 


Jag har letat födelsedags present åt farmor.


 


Tillräckligt för några mackor i alla fall. Som i förbifarten hitta jag.


 


Sprängticka på plockvänligt avstånd  från marken.


 


Fanns en till på lagom höjd, ifall nån vill bli 500 år. Matte skippar det sa hon, ja det är nog lika bra, hon är ju redan tillräckligt virrig.


 


Fixat kantareller till mattes kompis har jag också gjort.


 


Hon fick ihop till lite smakprov hon också, fast dom va lite små en del.


Idag när vi varit i skogen en stund, blev det ett hiskla oväsen. Bil som tuta och hundar som skällde, vi kollar sa jag.


 


Japp där kom mina kompisar Smulan och Zebbe, även deras matte fick lite kantareller med hem.


Är det då så, svårt för matte att komma ihåg årets begivenhet. Korv och köttbullepartyt, alla jobbande hundars belöning.Nej det tycker inte jag, kommer ni ihåg hur det va ifjol.


 


Massa folk och hundar, det här är Ludde. Sen fick man ju.


 


Godispåse med hem, typ som hundarnas julgransplundring. Förstår ni att jag va sur igår eller?


Fast jag har hört att, Kasper tog över mitt arbete, föra oväsen. Strongt gjort av killen, som faktiskt inte mår bra just nu.


 


Ge mig den nu nåt ska jag ha, i alla fall.


 


Det va en riktigt stor godis, som tog länge och äta upp. Hade nästan inte ens tid att skälla på dumma grannen som kom förbi. Han litar jag inte en sekund på.


Ha en mysig vecka kompisar.

Av molle - 5 juli 2014 13:27



Veckan då.Matte har börjat jobba igen, så jag får vila lite.


 


Fast vi har ju kollat svamptillgången några gånger.


 


Hitta en skylt mitt i skogen på ett ställe också. Och tänk till och med virrpannan fattar , att det nog inte är så bra åka på den vägen.


Idag ville hon hitta andra svampar sa hon. T.ex nån fin Karl-Johan , ja dom vet inte jag hur dom doftar än. Så det kan jag inte hjälpa till med.


 


Vi hitta nördsvampar.


 


Svarta skålar. vårskål har hon för sig att det heter. Men inte är det väl vår nu eller?




  


Till och med en flugsvamp blev hon glad för.Betyder att det rör på sig.


 


Liten sopp kanske pepparsopp.


 


Strävsopp.


 


Nästan uppäten smörsopp.


 


Nån kremla lite grönaktig. Virrpannan kan bara kantkremla de andra struntar hon i än så länge. Och ingen K-J ,ok molle du får leta kantareller istället, sa hon.


 


Va faktiskt tvungen ta ett lerbad i värmen först.


 


Ibland har matte lite svårt tro på att jag hittat kantareller.


 


Dom är faktiskt bra på att gömma sig. Vi irra runt lite i skogen, hitta nån här och där i storlek.



 


Plötsligt sa matte, men molle hur kunde du missa dessa.



 


Ja ursäkta ,jag sitter på andra sidan trädet. Trot om du vill ,men det är lika mycket här. Nu får vi gå upp till stigen så vi hittar tillbaka om några veckor. Äsch då jag vet precis vart det är, har ju faktiskt försökt tala om det 3 gånger minst.


Hmm jaså va det här, sa hon. När vi kom till stigen, fick man nån ursäkt då nehej.



 


Med hem hade vi dom större kantarellerna och skogshuggarsaft. Tog en avstickare till Österängs småbruk och inhandlade enbärssaft. Det är mattes jobbarkompis som har affär och loppis där.



 


Väl hemma upptäckte vi att magnolian faktiskt har en knopp nu igen. Attans det kanske blir vår en gång till i år.


 


Måste nog sova på maten och begrunda detta faktum. Lördagsmys på er.











Presentation


Välkommen till Molles värld

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Molles gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards