mollesnutten

Alla inlägg under januari 2015

Av molle - 18 januari 2015 15:49



Ska man behöva gå med på vad som helst, eller ska man flytta.


 


Ja dom städare och städade länge. Lite luftigt blev det ju,så nu kan jag leka därinne.Matte vägra före bilder. Rummet hade visst passerat, bäst före för länge sen. Men jag tror båda va nöjda över resultatet, hjälps man åt blir det ju roligare.


 


Den där kul saken hitta husse i en låda till exempel.


 


Men kasta nu då, alla bollar tillhör ju mig.


 


Nehej ska läggas ner till nästa gång, det va fubbigt.


I veckan va vi i skogen en liten tur, matte vill rensa skallen.Hon fundera på hur en person kan tro att den ska rädda typ värden.


 


Man är ju bara en liten skit i universum sa hon, förstår dom inte man måste hjälpas åt.Och framförallt börja på sin egen baksida, jaja .


 


Igår fick vi sällskap i skogen, det va kul men rätt halt.


 


Sen hade Smulan och Zebbes matte hyrt ut mig som massage elev objekt. Och fy bubblan va det va läskigt. Nån annan än matte som skulle ta i mig.


 


Och sen när jag väl lungnat mig efter några timmar. Åkte det otäcka strykbrädesmonstret fram, visst har ni också hört hur det pyser och kommer ånga från hans strykjärnskompis. Ska man behöva ta sånt, måste väl va emot lagen eller.


Ja imorse skulle vi till skogen, hämta kompisarna och allt va frid och fröjd.Men va hände tror ni.


 


Nu är väl ändå, råttan mogen. Lämna oss i bilen på en tråkig Ikea parkering, inte ens en prinskorv till oss var hade dom med ut, men själva hade de ätit brunch. Fullkomligt orättvist, upp till kamp för bättre mattar säger vi.


 


Det hjälpte ju lite då, att vi hamna i en favoskog sen.


 


Men bara väldigt lite , detta glömmer vi minsann inte.


 


Men hörni jag vill inte hem än,dessutom är jag fortfarande sur på matte. Ska minsann inte äta upp min mat när jag kommer hem. Då blir hon orolig hihi.


Ha ett skönt söndagsmys på er.



Av molle - 10 januari 2015 14:31



Det är inte bara matte som det inte är ordning på. Vädret är värre ombytligt än värst.Igår till exempel.


 


Så va det grönt, rådjuren därbortikanten kunde få sig lite nyuppkommen mat.


 


Matte kunde kolla dom där röda som hon är förtjust i.


 


Här kanske dom syns lite bättre, kluriga att fota dom där.


 


Och jag kunde dra runt lite.


 


Måste nog säga att tomten va slarvig när han raka sig.


 


Överallt hade han drällt runt skägget.


 


Nä nu skojar jag allt lite, håris är det, ett inte alltför vanligt naturfenomen här.


 


Men igår fanns det överallt.


 


Det va ju typ kallt fast ändå inte, men bäcken va frusen.


 


Men vi hitta fina gulkrös och lite annat.


 


Innan vi drog hem ,tog matte några smakprov av vinterskivling.


 


Idag då lite frost, skönt att rulla sig faktiskt.


 


Och jag hitta en ny sjö.


 


Men vad är detta, det börjar snöa.


 


Mer och mer blev det, efter att vi kom hem har det nog kommit två dm.Onödigt ska ju bli varmgrader i veckan igen.


Sen har lillhusse behövt hjälp med sitt rum. Matte tog fram stora megamaskinen och gjorde nya hål till hyllan.Så för tillfället är det STÖR EJ RÖJNING PÅGÅR därinne. Inte vågar man gå dit då.


Hoppas ni får en mysig lördag.





Av molle - 7 januari 2015 12:04



Hörni lite konstigt är allt det här nya året. Matte är hemma och dräller mest hela tiden, hittar än det ena än det andra stället att rensa.Har väl fyllt soptunnan själv snart. Fast jag klagar inte bara.


 


Får ju dra ut med kompisar ibland.


 


Attans så kul har vi.


 


Besökt nya skogar också.


 


Den där lilla saken i framkanten va allt, alldeles frostskadad du matte.


 


För att inte prata om va djupfrysta,dom här rökslöjskivlingarna såg ut.Det va inte så många minusgrader men blåste väldigt snålt.


 



Så när vi plötsligt hamna på ett kalhygge va inte ens dessa kul.Utan vi åkte hem till brasan.


 


Dagen därpå var det bättre väder och nygammal skog.


 


Matte hitta lite skoj och jag också.


 


Kände nog att här har gått hundar, undrar om dom är kvar.


 


Näpp hitta bara frysta svampar här också.


 


Matte blev lite sur på att alla bilder på denna blev konstiga.


 


Va inte ledsen för det du, sa jag.Vi kan åka hit fler gånger och vet du, jag kommer ihåg vart den va.


 


Så kom då äntligen min brutta hem.Men inte hade vi ro att stå still heller, va ju tvugna avhandla allt som hänt sen sist.Dessutom smög vi iväg, när Lizzie ville tugga lite på mig. Så inte matte kunde filma som hon tänkt, men alldeles blöt i pälsen runt halsen va jag när kom hem.


 


Idag hade det kommit snö, det här är en skog som vi av nån anledning aldrig letat svamp i.Några år sen jag va där sist så det fanns många dofter att undersöka.


 


Rätt så fruset också,det hade nog Lizzies husse gillat.Hon va ju nybadad igår innan vi va ute, det va hon minsann inte sen.


 


Ja allt ev mycel va stenfruset så, det va bara dra runt och vara. Semester tror jag det kallas.


Nu ska visst matte jobba imorgon skönt,fast sen är det bara halvdag innan helgen. Nästa vecka jobba en dag och sen en halvdag igen.Det är det jag säger de här nya året är konstigt, ska hon alltid hålla på så eller?


 


Nehej nu hör jag stök från köket, så jag drar mig tillbaka. Den här platsen är inte bara raketsäker, utan också ganska mattesäker. Blir så stökigt när hon hittar ställen att röja.


Mitt i veckan mys på er.


Av molle - 2 januari 2015 13:39



Ja vad säger ni.


 


+5 grader ute, barmark det är nog vår nu.Inte så illa va.


 


Ja ursäkta va ju tvungen, va sånt liv på nyårsafton. Inte våga man väl gå ut, när kriget kom till stan.


 


Fast vid den här tiden sover visst marodörerna. Då kan man strosa runt och kolla allt möjligt.


 


Lite smått här.


 


Och lite halvdött där.


 


Många timmar va vi ute och kolla runt i det varma vädret.


 


Jumla nya vägen hade inte heller blivit färdig.Bra det så kanske jag kan leta kantareller där snart, utan  fartdårar i närheten.


Matte trösta med att det kanske blir bra med allt brötande och vedupplag här och där.Kanske kommer nya sorter då som inte brukar växa här,sa hon .


På hemvägen blev det tvärstopp, matte kasta sig ur bilen.


 


För denna mycket före detta blomkålssvamp.Skulle kanske funkat som tvättsvamp.Bevare mig för virrpannor och svampnördar.


Eller kanske inte


 


Då kanske jag inte fått åkt till skogen imorse.Visserligen hade jag lite åsikter om att min bur försvunnit.Och jag är faktiskt för stor för detta lilla utrymme, jaha bilen ska på besiktning säg det då.


 


Jag lovar matte här växer snart kantareller, bara våren fortsätter.


 


Oj vad mörkt det blev, men du kanske kan kasta den där fina kotten sålänge. Väldigt regnigt blev det plötsligt. men långpromis blev det.

Och kan ni tänka bilen kom tillbaka med blankt papper igen,Bra det, då kan vi strula runt i skogen ett år till.


Fredagsmys på er.





Presentation


Välkommen till Molles värld

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Molles gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards