mollesnutten

Alla inlägg under november 2017

Av molle - 22 november 2017 12:53



Nja inte mycket inte.


 


Nä inte så det stör inte,matte tackar för namnet flattoppad klubbsvamp.Då stämmer det faktiskt mycket, mycket bättre.


 


Stora klubbsvampar finns faktiskt lite varstans och just dom hade hon glömt.


I söndags skulle Passa komma och hälsa på ,kom ett snöväder emellan.


 


Synd för då fick inte jag stajla,med att hittat både vinterskivling och ostronmussling.Va lite kallt sa klenmatte och vägra skogsrensa.


 


Matte fick jobb i alla fall ,torken vart full.Och hon vägra ta upp en till,närke i november behövs bara en sa hon.

Nehej du ,du ser inte så bra tror jag.Syns ju alldeles tydligt att vi hade behövt en till.


Idag va vi lediga,blev bara en kort stund i skogen,virrpannan frös.Lillhusse städa garderoben,inte en dag för tidigt.


 


Men sen blev det riktigt kul.



Det här är faktiskt det bästa med vintern,jaga snön som lillhusse skottar bort.


 


Och sen lägga sig i mattes varma säng,det är mys det.  





Av molle - 15 november 2017 12:11



 


Sa matte ,när hon titta ut på gårdagens snöfall.


Hon hade tänkt fira födelsedag i Sallys skog och kanske få se små gröna skålar.


 


Blev inget med det för mycket snö där.Så vi åkte till en annan favoskog istället.


 


Började med att hitta en ,något kylig fingersvamp.


 


Och sen den där som hon inte kan bestämma sig om,ibland är det violgubbe.Sen ser hon stora klubbsvampar och tänker,nej det kanske är en sån.


 


Sen funderar hon,dom borde ju inte se ut sådär i hatten.Jaja


 


Själv struntar jag i vilket,kommer ett nytt år och vi vet ju vart det va så.


 


Trattkantarellerna va visst också färdigfrysta.Men just där chikanera matte mig å det grövsta.

Kom några stavgångare ,som sa att jag va väldigt väluppfostrad.Och va svarade hon på det "Jo när han vill så".


 


Kan man typ sälja såna mattar eller?


 


Tja får väl va snäll på hennes dag.Tog med henne till dom fyrflikiga jordstjärnorna,hemma har vi ju bara en stjärna vid namn Molle.


 


Jodå det hade kommit små nya,fast dom gilla inte kylan heller.Trevlig skog det där du matte.


Nu får vi mysa inomhus i värmen och äta god mat,ser att det blir kött,potatis och kanske lite sås på det.Smarrig mat till mig,undrar vad dom andra ska äta.

Av molle - 8 november 2017 13:10



ordning här.


I helgen till exempel


 


Så dök Zebbe med matte upp,mycket trevligt.Trodde de hade emigrerat eller nåt.


 


Sen dök den där vita trasselsudden upp,hade spårat upp mig.


 



Så vi drog runt en stund och lekte.


 


Men sen skulle vi vidare för Zebbes matte ville ha trattisar.Jo alltså om du kommer hit så finns dom,sa jag.Samtidigt som vi sa hejdå till trasselsudden.


 



På väg till bilen visade jag mattes gula brödkorgar.


 


Dom börjar sjunga på sista versen nu,kanske inte gillar kylan.Kylan gillar inte matte heller,men tänkte att Sallys skog kanske kan va bra.


 


Jippie jag gillar den skogen.


 


Jo nog va det kallt alltid,massa håris hittade vi.Är faktiskt en svamp som har sin finger med i spelet,så att pinnarnas vätska pressas ut som hårstrån.


 


Nästa pinne hade kantarellmusslingar.


 


Trevligt när matte kommer ihåg att fota.


 


Ja det fanns ju inget att plocka så då,kunde jag visa vad jag ville ha med från promenaden.


 


Du kanske ska kolla det här sa jag.


 


Dom där små gömda i löven ser hon inte alltid.


 


Oj sa hon gullkrös kanske.


 


Fast när hon kolla kortet i datan blev den döpt till en gul skål,hmm undrar vad som växer så  på hösten fundera hon.


Sen gjorde jag visst bort mig.


 


Trodde hon ville kasta en bautapinne till mig.


 


Men molle du vet ju att alla blå pinnar är mina.


 


Javisst ja glömde att på sådana kan växa små blå skålar.Fast vet ni det betyder att jag får åka dit ofta,för matte vet exakt vart den är.Och den såg hoppingivande ut.


Ja sen har tydligen stora städpatrullen dragit vidare här hemma,till och med kopparen är putsad.Så då kan man nog få lite lugn och ro.Onsdagsmys på er.








Presentation


Välkommen till Molles värld

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Molles gästbok


Skapa flashcards