mollesnutten

Direktlänk till inlägg 5 juli 2014

SÅ VA DET SENASTE

Av molle - 5 juli 2014 13:27



Veckan då.Matte har börjat jobba igen, så jag får vila lite.


 


Fast vi har ju kollat svamptillgången några gånger.


 


Hitta en skylt mitt i skogen på ett ställe också. Och tänk till och med virrpannan fattar , att det nog inte är så bra åka på den vägen.


Idag ville hon hitta andra svampar sa hon. T.ex nån fin Karl-Johan , ja dom vet inte jag hur dom doftar än. Så det kan jag inte hjälpa till med.


 


Vi hitta nördsvampar.


 


Svarta skålar. vårskål har hon för sig att det heter. Men inte är det väl vår nu eller?




  


Till och med en flugsvamp blev hon glad för.Betyder att det rör på sig.


 


Liten sopp kanske pepparsopp.


 


Strävsopp.


 


Nästan uppäten smörsopp.


 


Nån kremla lite grönaktig. Virrpannan kan bara kantkremla de andra struntar hon i än så länge. Och ingen K-J ,ok molle du får leta kantareller istället, sa hon.


 


Va faktiskt tvungen ta ett lerbad i värmen först.


 


Ibland har matte lite svårt tro på att jag hittat kantareller.


 


Dom är faktiskt bra på att gömma sig. Vi irra runt lite i skogen, hitta nån här och där i storlek.



 


Plötsligt sa matte, men molle hur kunde du missa dessa.



 


Ja ursäkta ,jag sitter på andra sidan trädet. Trot om du vill ,men det är lika mycket här. Nu får vi gå upp till stigen så vi hittar tillbaka om några veckor. Äsch då jag vet precis vart det är, har ju faktiskt försökt tala om det 3 gånger minst.


Hmm jaså va det här, sa hon. När vi kom till stigen, fick man nån ursäkt då nehej.



 


Med hem hade vi dom större kantarellerna och skogshuggarsaft. Tog en avstickare till Österängs småbruk och inhandlade enbärssaft. Det är mattes jobbarkompis som har affär och loppis där.



 


Väl hemma upptäckte vi att magnolian faktiskt har en knopp nu igen. Attans det kanske blir vår en gång till i år.


 


Måste nog sova på maten och begrunda detta faktum. Lördagsmys på er.











 
 
Lillian

Lillian

6 juli 2014 11:03

Skogturer som man plukker sopp er trivelige, og jo nærmere høsten en kommer jo flere sopp finner man.

http://www.sognafaret.no

 
Bella, shih tzu

Bella, shih tzu

9 juli 2014 14:55

Du är så duktig Molle! Vi vill oxå hitta svamp....

Avundsjuka hälsningar från
BELLA

http://Bellas dogblogg

 
Första året i Hjo

Första året i Hjo

9 juli 2014 16:23

Så de börjar komma nu. Det bleb ju några stycken - bra jobbat Molle? Och fler verkar ju vara på gång.

http://hanskhjo.blogspot.se

 
Kim

Kim

10 juli 2014 23:14

Alltså, om du ska vara så där duktig, så kommer min matte att tjata på mig, att jag också ska lära mig leta svamp. Vi har flyttat och matte har ännu inte hitat SINA svampställen.

http://kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av molle - 1 september 2020 17:32

Det har gått några veckor , sen det inte va hållbart längre.Och vi har spridit din aska på ett av dina favoritställen. Inte för att jag vet att man får sånt ,men nu är det gjort. Själv springer du nog sida vid sida med Lizzie , nära nära som alltid ....

Av molle - 31 december 2019 13:42


    Jo jag vet att det va ett tag sen , men det mesta blitt lite slött. Det gäller ju inte matte då , hon fixar vad hon ska .Studier och sånt vet ni.   Vi har till och med hittat dom här som vi letat många år efter.       Trollhänder...

Av molle - 6 oktober 2019 15:03

    Ni vet den där utbildningen , första felsvaret va ett slarvfel hon vet att det är fyra sporer. Fast två på varje så då blev det 2  attans. Andra frågan som blev fel, förvirrade henne skrev rätt först och ändrade sedan.       Men man ...

Av molle - 8 september 2019 13:09

    Ni vet min virrpanna är egentligen pansjo.       Drar omkring och letar svamp.Men så jobbar hon ju 55 % också ,det är jag ju van vid. Fast nu hade hon fått för sig att utbilda sig på 50% ,hmm det blir ju 205% matte.       ...

Av molle - 23 augusti 2019 13:34

    Tjoho utbrister virrpannan , det har regnat av och till några veckor.Nu är det som att dra ur proppen till badvattnet , vet du.        Tja alltså dra gärna ur den du, jag vill inte bada. Faktiskt nästan aldrig.   Här har vi gått ...

Presentation


Välkommen till Molles värld

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Molles gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards