mollesnutten

Alla inlägg under oktober 2014

Av molle - 25 oktober 2014 17:22



Vemodet rullar in.

Vet inte vad jag ska göra med matte, visst hon har lite röd-gul trumpet kvar att plocka, nån kantarell också men sen då. Kan man övertala henne ,emigrera till Malmköping kanske. Där behöver ju skogen städas från svart ogräs.


 


Matte lite svamp kanske, nehej.


 


Har redan en burk trattis. Ja sen har hon hyrt ett förråd till, för häruppe är skåpen fyllda.


 


Ja en liten kantarell dög visst i veckan, behövde samla några till nån som ville ha.


 


På svampkursen har hon visst återgått till nördisar, detta är klubbsvamp. Fast det ser man ju nästan.


 


Och nån söt liten annan sak, men då det är meningen du ska lära dig nya svampar som är ätliga virrpanna.


 


Fast just i den skogen vill inte ja va. Läsliga komonster ju, med rejäla horn.


 


Och nåt annat otäckt som vaktar skogen.


 


Nä tacka vet jag monsterbefriade skogar, kom nu.


 


Här är Sofie som behövde lite kantareller, måste ju kolla att hon plockar upp allt. Och tänk hon plocka trattis också, hade hårt jobb imorse. Dessutom mycket trevlig bekantskap med hundgodis i fickan, det ni.


 


Hit in till Tant grön fick inte jag följa med, säkert smörjde dom kråset med räkmacka eller nåt sånt.


 


Matte hade visst köpt en läcker blomma också. Mer halloween blir det inte här sa hon. Bus eller godis göre sig inte besvär, möjligen kan man få godis som påskkärring här. Fast själv gav hon visst bort godis i påskbrev, när hon va liten. Har jag föresten talat om att hon är uråldrig, den där virrpannan.


 


Sen hämta vi ett gäng kompisar, dom hade också en matte som gilla trattis.


 


Och det fanns nån som gilla vatten mer än mig till och med.


 


Jag tycker man ska njuta av dom spa som nu finns, inte bara rejsa igenom dom.Om ni ser i bakgrunden så hade deras matte mycket trattis att bära på, ja matte plocka också men bara till behövande.


 


Ja nu har jag fått mat, tänker ligga här vid brasan och fundera på vad jag ska göra med matte. Hon går omkring och mumlar om, högmod går före fall, va visst nån svampgrupp som gick i graven inatt.

Ja men den stora frågan är,ska jag övertala henne att emigrera till malmköping, eller ska jag söka asyl nånstans.

Hon glömde mig ju ute på altanen igår kväll, låste mig ute helt enkelt.Skyllde på att hon inte såg jag va med ut.


Jaja men imorgon efter promisen, har hon svampkurs i alla fall.Och sen ska dom visst ha middag som avslutning. På hennes födelsedag, då är hon sysselsatt en stund så jag kan vila.









Av molle - 12 oktober 2014 11:56


Undrar ni va som hänt. Jo matte har inte hunnit hjälpa mig skriva.


 


Jo förra helgen invigde vi hösten. Den är vacker.


 


Vi drog iväg till det där stället med alla konstiga djur. Fast jag har vant mig nu, bryr mig inte om dem.


 


Dom här höll däremot på att skrämma slag på virrpannan. Hihi så går det när man rundar ett träd.


 


Uppe i en skogsbacke, markera jag svamp. Ja trattisar då men så bortskämd behöver hon väl inte va.


 


Sen drog hon iväg på skogsrek (svampkurs) hävdade att hon lärt sig två nya sorter. Men inte hade hon nån med hem inte.


 


Biskopsmössan hitta hon i alla fall, fast den äts inte längre. Finns en giftig som man inte kan skilja på, utan mikroskåp.


 


Den här tyckte hon va snygg också, ja ja svamp med bäst före passerat.


 


Kuddmossa tycker hon också är häftigt. Såg ut som skogens tomtar och troll, skulle kunna ha riksdag där hävda hon.

Vilka hade hon då lärt sig, jo blodvax skivling och silkesmusseron.

Fast båda hamna i nån annans påsar.


 


Igår va vi i en favoskog och leta röd-gul trumpet. Ja vi hitta några liter.


 


Men matte du menar väl inte att du inte ska plocka mitt fynd.


 


Skit också, får väl vänta tills Smulan och Zebbe är med då. Deras matte uppskattar nämligen trattis.


 


Imorse va vi ute väldigt tidigt, så höstigt och vackert det va. Skulle kolla en skog med mycket hassel, hitta bara några fina sandsoppar. De är inte att förakta sa matte. Sen fick jag va kvar i bilen, för matte skulle hämta stolt fjällskivling som hon fått tips om. Växte tydligen på tipsarens tomt, men tji fick hon. Dom svamparna hade det redan hållits likvaka över.


 


Fast det är ju inte min virrpanna, om hon inte hitta lite nördsvamp istället ja ja. Dessutom börja det regna, så hennes svampkurs regna in. Rätt åt henne, som lämna mig i bilen.


 


Så nu får hon serva mig med brasa istället,bilden är från fredagens tacomys.Som jag faktiskt fick smakbitar ifrån. 

Hoppas ni andra har det varmt och mysigt också.







Av molle - 4 oktober 2014 14:43


Ja virrpannan behöver verkligen hjälp, med det ibland.


 


Förra helgen va vi med Smulan och Zebbe i skogen. Plocka lite gul-röda, dom är goda.


 


Här borta du matte, växer det röd-gula. Inte såg hon dom inte.


 


Hon kolla sånahär tvillingtickor, sen drog hon på svampkurs. Tror ni hon lärde sig nåt då.


Nejdå, då kolla hon andra fina tickor.


Igår tyckte jag att det behövde städas här, därför placera jag ut min mat lite överallt. Matte blev lite sur, det är meningen att maten ska göra nytta, sa hon. Inte komma med vändande post.

Ja ja städat blev det trots att det är svamptider.Man får va lite finurlig ibland.


 


Imorse fixa jag trattisar till Christina.


 


Man får kolla så hon plockar upp alla, inte fuskar nåt.


 


Matte hojta, påstod att hon såg ett monster.


 


Ett riktigt farligt ett.


 


Nä du matte nu luras du ser inte ett enda. Gå och plocka svamp med dig.


 


Hmm fota vargmjölk.


 


Små söta är dom, men det va inte det jag mena.Inte konstigt hon bara har två svampar med hem.


 

Sen skulle jag åka och styra upp lite fällor för denna herre.Matte skulle visst prata med några som har inhängnade områden där också.


Men så blev det inte, fanns fler rymlingar ute, men nu är dom hemma i alla fall. Förstår inte, Ivan säger ju att det är kul va på rymmen. Men jag undrar det ja.


Fick lite mat när vi kom hem, la mig att vänta på min spruta. Jo men matte det är lördag idag, allt ska man behöva hålla reda på.Hade visst inte gått ner mer i alla fall, när jag vägde mig. Det va ju tur då slipper jag vetten denna veckan.









Presentation


Välkommen till Molles värld

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Molles gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards