mollesnutten

Alla inlägg under september 2016

Av molle - 25 september 2016 05:50



Kunna tro att det inte händer nåt här.


 


Ibland hittar vi såna här små skålar.


 


Ibland en hel korg med svampar,tillgången är ojämn om man säger.


 


Så vi åkte till mitt paradis istället.


 


Där är det vackert och tänk det finns vatten i skogen.


 


Bäst att passa på att bada innan det försvinner.


 


Den här lite blåaktiga tickan tyckte matte va snygg.


 


På den här sidan vägen finns det kantareller på den andra karl-johan sa hennes syster yster.Vi gick kantarellsidan,men som ni ser i korgen.Så fanns det karl-johan också.


 


När vi kom hem hade mattes svampodling på altanen kommit upp.Nån liten skål som hon tycker om att titta på.


 


Igår va vi ute väldigt tidigt,är så vackert då när solen börjar skina.


 


Och plötsligt så händer det en stor fin blomkålssvamp,bara står där.


Nu har matte snart tränat på att jobba mindre en hel månad.Hur gick det då?


 


Nja ibland så kommer hon hem när hon ska, ibland inte.


 


Svampförrådet behöver ju påfyllning som ni ser,så jag tycker nog hon får skärpa sig lite.


Fast både kaprifolen


 


Och magnolian


 


Har visst bestämt att det är vår och blommar igen.Så vi hinner nog.

Av molle - 7 september 2016 16:08


Sa matte.Jojo för det mesta heter jag nej,lägg av, tyst och flytta på dig.Men plötsligt va det andra ljud i skällan.Älskade underbara jycke och hur kom det sig då?


 


Jo först visa jag henne en del plockbara röd-gula trumpeter.Nån kantarell.


 


Sen fastna hon i ta kort på.


 


Nån fjällig taggsvamp,ja det kortet blev ju ganska bra.

Efter den skogen stanna vi i en före detta beteshage,nån kungschampinjon hitta jag, den kan jag.Hon plockar den varje morgon här vid gynsamt väder.(läs lite regnigare).

Sen blev hon tokig,jag vet ju att hon gillar den svampen.Aldrig vart med när hon hittat,men hörni doften tar jag inte fel på.Det va en fin stolt fjällskivling.


  


Korgen va hyfsat fylld.

När vi kom hem sa lillhusse,jo du parasollen har vält en blomlåda på balkongen.Och den där dekorationen har tappat huvet.


 


Typiskt att det är karlarna som tappar huvet sa matte,men nu är det fixat.

Jo men sa lillhusse,locket på drivbänken har också blåst sönder.Och det kan du inte laga.


 


Va tydligen helt fel att säga så till min virrpanna.Ni ser det va denna sidan men nu är den lagad.


 


Dagen efter skulle hon fota tranorna som höstprovianter blev sådär dom va långt bort.


 


Sen visa jag lite rimskivling.Kom en killkopmpis just där,han plocka också svamp.Plockar dom svamp är dom mina kompisar.Fast han ville inte höra på mattes undervisning hur rimskivling ser ut.Han plocka bara kantareller ,hade tre -fyra i påsen och jag kunde  ju inte säga du känner på doften.Han hade ju liksom ingen jycke.


   


Och en stubbe föränderlig tofsskivling.Nån karl-johan och så va jag den där fantastika jycken igen.


  


Ja korgen va väldig full.

Och vet ni vad i helgen ska jag visst till paradiset,de ni.

Presentation


Välkommen till Molles värld

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Molles gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards