mollesnutten

Alla inlägg under februari 2017

Av molle - 26 februari 2017 11:39

Ni vet när det ser ut såhär


 


Då är det inte så kul inte.


Matte hittar på nya sätt för att jag ska komma.


 


När hon klappar i händerna ska jag komma,tja det kan jag väl om du har skinkost.


 


Drog runt en sväng,inget kul att hitta.


 


Framme vid bilen,vill inte åka hem än.Och här luktar gott.


 


Oj det har kommit ostblommor på träden,ja det är väl det enda trevliga med vinter.


 


Det är faktiskt vinter överallt,hmm kunde väl va tillfällig vår nånstans också.


 


Har du såndär god ost med idag också eller?


 


  -Va säger du att vi ska fortsätta här,är det så klokt eller?

Ja ni vet ju virrpannan har för sig att min bil är en såndär suv.


Har för sig att den kan gå rakt ut i skogen typ.


 


Men bara för att nån kört här förut,betyder inte det att nåt träd trillat sen.Backa hela vägen tillbaka funka inte,så bara fram med sågen.Jag hjälpte faktiskt till att städa bort det hon sågat av,tur det va ett litet träd.


 


Idag hade hon faktiskt lärt sig,inte åka in utan stanna där det va plogat.Här fanns många spår att utforska,lite längre fram finns en matstation för vilt.Men ingen mat till mig.


 


Videkissarna har faktiskt kommit,då är det nog barmark och vår typ nästa vecka.


 


Tog vägen över Tysslingen hem,men såg inga lågt flygande svanar.

Resten av dagen har matte lekt med nåt som heter Minpension.Får se om jag får nåt lugn och ro i höst eller?





Av molle - 19 februari 2017 12:47



Vädret är allt bra konstigt


 


Ibland är det kallt,då blir det typ out in the blue liksom.


 


Ibland är det varmt och nästan snöfritt.Till och med solen tittar fram.


 


Och matte går och strosar,hittar massa snygga tickor.


 


Små gula skålar


 


Några snygga musslingar


 


En hel drös troliga ribbgrynnor


Och tadam


 


ett purpurskinn,har hon aldrig hittat förut.


 


Visst är det förskräcklig vacker sa hon,sen påstod hon att vi nu är typ bara en månad efter skåne i vädret.Det baserade hon på svamparna som hon hittat,tro de.


 


Sen va vi tillbaka i det där vita en sväng i veckan igen.Fast det va inte så kallt.


I helgen har vi kollat den där skogen,där det faktiskt finns vatten.Eftersom vi bor i ett område där det troligen blir vattenransonering framåt våren om det inte kommer mer nederbörd.Är det trevligt med vattenfyllda diken i skogen.


 


Det blir superbra det här,sa virrpannan.Finns ju hur många små skogsbilvägar som helst att kolla.Och nej Ludde jag behövde inte duscha efter förra resan.Vattnet va rent.


 


Vi måste ju börja leta nya skogar,eftersom dom nära stan.Snart är skövlade för att det ska byggas nya lager,hus och lägenheter överallt.


Så va det mina planer då,lillhusse sa igår, att du får tjäna egna pengar om du ska kunna köpa pizza.Hmm kolla på matte,nej sa hon du ger redan bort din månadspeng,till dom som inte har försäkring.


Men så kom jag på,varje nytt svampställe jag hittar kostar en krona.Kanske inte för matte då,hon hittar ju skogarna.Men för dom som vill åka med och plocka svamp.yeas jag kommer att kunna köpa egen pizza i typ augusti.Dit är det ju inte så lång.

Söndagsmys på er.





Av molle - 5 februari 2017 13:15



Va lite orolig när matte hämta bilen från verkstan.Skulle hon få rätt bil med hem,jodå det va min bil.Nytt blankt papper från besiktningen och den lät inte som en stor raggarbil längre.



 


Vi tog en testrunda till närmsta skogen.Jo dom små rödbruna skinnen har kommit igen,då är det nog snart vår.Sen när det blir några grader varmt torkar dom bort.


 


Ännu ett vårtecken håris,det kommer när det vart varmgrade och sen blir nån minus.Vattnet i pinnen pressas då ut som små hår,sen är det ju en svamp med i det hela då.


 


En tallkotteskivling,ätbar men en gör ingen macka.


 


Vinterskivlingarna har också tittat fram igen,dom blir frusna i minusgrade och fortsätter sen att växa i plusgrader.Väldigt god svamp.


 


Ännu ett vårtecken tibasten vill slå ut,den här står på vår altan i skydd.Men i skogen hade knopparna börjat lysa violett.


 


Lördagen tog jag en tur till mantorp med Zebbe,vädret va härligt och vi kunde busa.


 


Finns mycket fina klibbtickor där.


 


Sen blir man lite ledsen på vildgrisarnas framfart.För några år sen hitta vi 10-15 fina jordstjärnorjust här,dröjer nog några år till det igen om nånsin.


 


Idag skulle vi utforka ett område med många skogsbilvägar.som vi hitta i höstas men inte hunnit kolla. 



 


50 nyanser av grått hade vi inte räknat med,men all nederbörd är bra sa matte.


 


Blir nog en bra svampskog detta,finns ju till och med vatten i dikena.Det är vi inte bortskämda med iår.Fast visst är det vackrare med färger än snön.


 


Jag rulla i kanten och matte skratta så häftigt,när jag råka rulla ner i diket.Bilden blev som tur va bara blurr,så jag kan neka till att jag missbedömde rullandet.


Får se vad nästa vecka bjuder på,söndagsmys på er.

Presentation


Välkommen till Molles värld

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Molles gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards