mollesnutten

Alla inlägg under juni 2016

Av molle - 25 juni 2016 17:14



En liten promis på morgonen


 


Den här parasitsvampen på lingon har kommit,lite söta tycker matte fast hon kommer inte ihåg namnet.


 


Sen hitta vi nåns matförråd,det rör på sig.


 


Men den här killen hade väl gett sig på fel svamp.


 


Och trollsmöret va lite kärleksfullt tror jag.Sen fick jag faktiskt sova i lungn och ro några timmar tror det kallas släktkalas.


 


När dom kom hem yrde virrpannan runt och tyckte allt va vackert.


 


Ja ja det sa ju grannarna häromnatten också,har du glömt det?


Det regna och åska på natten,så midsommardagens morgon va det ganska härlig luft.


 


Och fönsterputsaren hade kommit ,va väl inte en dag för tidigt.Själv drog jag till skogen.


 


Jodå fanns en och annan stor.


 


Många på G men leta man i mossan så fanns det hyfsat stora.


 


Men dom krymper rejält i pannan,det kallar jag kantarellmacka sa matte.


Sen vet jag inte vad som hände.Jag va ute på eftermiddagspromisen,matte hade förberett maten.Plötsligt sa hon shiit det är för varmt och kvavt både inne och ute , avbröt alltihop.


 


   


Så hände det här,vad har jag gjort för ont.Jag bara låg där på trappan och flämta ju,fast det va allt lite skönt också.

Och maten är framflyttad några timmar för matte kan inte vända huset så altanen kommer i skuggan på kvällen.Nån som har en bra häxformel åt henne kanske?


Nu är det en vecka kvar på det hon kallar mesester,sen får jag lugn och ro en stund.Tror jag håller med den där patienten hon hade som sa."Vi ska till det som kallas sommarstugan,jag kallar det arbetsläger" fast han sa det med glimten i ögat.



Av molle - 23 juni 2016 21:53



Så va det morgonen innan,den där onödiga besöket.


 


Drog lite runt i skogen


 


Kolla så kantarellerna växer.



 



Sen va jag då här igen


 


Och när man har lite kill,så får man ligga i bilen och vänta på att VIP-dörren ska öppnas.Så kommer det en sköterska och säger "hej molle är det du som kommer och hälsar på" det ni.


Sen träffa jag en fransk vett,men eftersom jag är så ovanligt fall och dessutom så trevlig hund.Kom min vanliga vett och hälsa på.Vet ni vad dom kom fram till,värmen inget smittsamt (sen prata dom om nån allergi då) .Men allt behöver man ju inte lyssna på.


 


Vad var det jag sa, dom pengarna hade du kunnat spara matte,nu ska jag träffa kompisar.


 


Men det va eländigt va man måste vänta ,är det brudar med eller?


 


Man hinner ju stirra sig blind på en fyrklöver till och med. Visste jag väl till och med två brudar.


 



Vi drog runt i skogen,jo kantarellerna växer även där.


 


Vart tog den där svarta odågan vägen då,godis på gång ju.


 


Vänta ni på mig eller? Sätter mig längst ifrån Tant Surkart för säkerhets skull,hon är inte att leka med tror jag.


För övrigt så regnar det lite ute,bra tycker jag fast kanske inte bra för barnen om det regnar imorgon.Men då ska jag ligga hemma och sova,bra med medicin i alla fall så man slipper killa hela tiden.


 Ärligt stulen bild


GLAD MIDSOMMAR PÅ ER I ALLA FALL. 








Av molle - 22 juni 2016 07:22



Säger matte och inte får jag träffa kompisar heller ifall att det är smittsamt.


 


Det kanske bara är för varmt,säger jag.Titta på väderpinnen får du se,den är ju på väg till grannen ju.


 


Nehej får väl följa med till vetten idag då.


 


Fastän jag inte gillar det,är hellre i skogen.


 


Och letar svampar åt dig,otack är min lön hmm.


 


Kommer ju massa sånahär nu vet du.


 


Och gott om slimisar också.Den här heter trollsmör tror hon.


 


Ingen aning men snygg rosa skiftning.


 


Ok go vänner håll tummen för mig idag nu.






Av molle - 14 juni 2016 06:35


Flyg och fläng ska det här va semester.


 


Nån dag hade vi det lungt,hälsa på jordstjärnorna lite.Hittade faktiskt ett nytt ställe där dom hade kommit .


 


Bilen har vart på hälsokontroll och matte har fixat sommarblommor.


 


Det va liksom enda vilodagen den veckan.


 


Sen va det dags ut och åka igen.Ser ni vart jag är?


 


I paradiset förståss,hos min Passa.


 


Dom har också skogar.


 


Inga kantareller än men,murkling är också gul.


 



Dom har älgar som slänger av sig pälsen också.


 


Och hänger upp benen i träden,kontiga djur det där.


 


Fick allt bli ett sista bad innan vi åker hem.


  


Och Passa tyckte jag snart skulle komma tillbaka,tala mycket högt om vad hon tyckte.


Hann inte mer än hem innan


 


Nästa brud ville träffa mig,slitsamt det här att va brudmagnet.


 


Men det va nog tur matte bestämde liten promis och sen bad.Om det nu va åldern eller värmen ,för vi orka inte busa lika länge som förr.Nu ska jag ha vilodag med långsam promis i kantarellskogen.




Av molle - 5 juni 2016 07:47



 


Inlåst får man ligga och vänta på att matte ska röra på sig.


 


Än finns det vatten i skogen som tur är.


 


Hör du tanten har du sett vad jag hittat? Tänker inte röra mig ur fläcken innan du kollat.


 


Tadamm får jag presentera.


 


Årets första kantareller.


 


Väldigt,väldigt små ,behövs mycket regn nu.


 


Så då kom det regn helt plötsligt,hela 5mm.Ja det är ju bättre än inget.


  


Då blev det långpromis dan därpå i hasselskogen.Tickor på hassel ,kan nog va hasseltickor tänkte virrpannan.Jojo kan nog bli en nörd den där.


 


Sen blev det leta toppmurklor på flisupplaget.


 


Hitta bara öronmurklor,ja då vet vi att regnet gjort lite.


 


Sen blev det lite spännande, kan det va sa matte. Och jo då äntligen brödkorgssvamp,


 


Nån fick för sig att det va en alldeles speciell sort och vill ha ett gäng skickade till sig. Spännande sa matte hur man nu kan se på bilden att det skulle va nåt ovanligt.Vi får väl hämta lite idag sa hon.


Egenteligen skulle vi plantera ut detta svamphus.


  


Men det har fått för sig ge mer kungsmussling efter vattenbad,så det får väl stå på balkongen några dar till.


Av molle - 2 juni 2016 12:09



 


Håller vererinären från stan.Bra va?


Undrar ni vad vi gör.


 


Jo vi har nåt som matte kallar mesester,betyder att vi är mest på turné.


 


Ibland hittar vi kul saker


 


Ibland sånahär som räknar vandrare på leder.Just den här va i västmanland, men finns på bergslagsleden också. Såna måste man gå förbi många gånger så de förstår att lederna måste få va kvar.


 


Den här gynnaren va tvungen klättra upp i ett träd,tyckte nog jag for fram för fort.


 


Vädret för tillfället är för varmt,kanske därför virrpannan sitter och stirrar på en sandhög.Kom igen nu


 


Jag vill faktiskt bada,föresten är det grannens fel att det är äckelvarmt.Förstår inte att Chicco inte sa ifrån,operation på sin matte.Vi vet ju gips och bandage på henne betyder,inget bra semesterväder.


 


Fast då kan man ju få åka till favoskogen.


 


Det här badskummet skulle Sigge ha gillat,fast jag är ju sur på hans matte.


Hon förtalade mig på en svampsida,där jag är pyttelite kändis. Såhär skrev hon :


" Men Molle kan ju inget.  Jo leta svamp som fd elev till Sigge men han har visst tappat kulorna."


Va chikanera mig så, bara för jag gilla en snygg brud,ska några kulor hit eller dit va så viktigt? Matte ta genast skärmdump och stäng av henne från fejan.

Orka sa virrpannan,bit henne i benet nästa gång ni ses istället.


 


Ok då om vi åker hit många gånger kanske.typ svalkande vatten överallt.


 


Dessutom måste ni lyssna,jag skiter i vad ni säger,här växer trattisar fast inte förrän i höst då.


 


Dom här tyckte virrpannan va trevligare, saknar fokus på det viktiga den.


 


Fast fika sjön va trevlig,köttbullmacka också. Ha de´




Presentation


Välkommen till Molles värld

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Molles gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards