mollesnutten

Alla inlägg under september 2014

Av molle - 26 september 2014 16:53


Ja alltså svart ni vet trumpet, det har vi ägnat oss mycket åt de senaste veckorna.


 


Vi har hittat nån nördis som heter gulnavling, snygg men inte svart.


 


Nån liten turkos ticka, inte svart.


 


Söta små knappnålsvampar, inte svart.


 


Ny skog en liten röksvamp med vattendroppar, inte svart.


 


En violspindling snygg ,men inte svart.


 


Ett gäng klibbtickor, inte svart.


 


Några gyttrade taggsvampar, inte helt svarta.


Inga blev det, bara röd-gul och rimskivling i massor.


 


På söndagmorgon skulle jag få paus, leka med Lizzie.Och här får man sitta länge och vänta , dessa brudar.Men hon kom och iväg till buspromis kom vi, men slömatte glömde ta bilder.


Sen drog hon iväg på svampkurs(rek tur).


 


Ingår tydligen inte fint väder garanti på såna.


 


Dom hitta visst sånahär oxtungor, stolt fjällskivling,mångkransad spindelskivling och lite annat i regnet.


 


Matte hitta ett trollebo också, hon gillar ju såna.



Den här veckan har jag vart i ett par nya skogar, matte är på jakt ju.


 


Här är dagens, ja hittar vi inte dom svarta, kanske vi hittar blomkålssvamp sa hon. Finns ju massa tallar här också.


 


Snälla matte kan vi inte plocka dom här fina trattisarna som jag hittat istället.Smulan och Zebbe var är ni?


Nej , du vet rätt som det är står vi mitt ibland dom svarta sa hon. Och gjorde just det , stod framför den enda svarta vi hitta.Får nog kalla in hennes syster yster svampnosen snart, så man får vila lite.







Av molle - 20 september 2014 13:08



Försvinner det här inlägget också vet vi varför. På hemvägen från Sigge hamna vi nämligen vid hans vinterdass, vet inte riktigt hur vi kom dit, men jag kände igen mig.


 


Och detta är ett topphemligt ställe, enligt militären. Det är nog dom som suddat mina inlägg.


 


Dom snygga korgarna har Sigges mattemamma målat. Kan säga att virrpannan är omåttligt awis på den som vann den stora.Fast ett par ordentliga yllesockor till stövlarna, va inte fy skam det heller. Tack Mollysmatte, idag frös hon inte om fötterna.

Och helgen i malmköping va super, duper trevlig. Så många svampnördar på samma ställe, hoppas köpingen återhämtat sig.


 


När vi kom hem från Malmköping, låg Ivans bok i brevlådan.


 


Signerad och allt, fast varför står matte först. Hmm var det för att jag släppte iväg henne , gå och leta runt stora vägen kanske?

Väntar med spänning på fortsättningen." Den sanna berättelsen om Heinola" tror jag den skall heta av President Ivan i F S D G.Blir nog många bra tips i den, ifall jag skulle få för mig att rymma.


 


Helgen efter hamna jag här, hos Passa. Sånt får man för man är snäll hos vetten (ni vet han som inte vill plocka svamp). Han stack mig massor och nu har vi fått svaret. Hmm kanske bra med lite mer B-12 , jaha så nu sticker matte mig i nacken igen.


 


Visst är det vackert i mitt paradis. Får nog övertala matte att åka dit för att jag är snäll snart igen.


 


Kan ju hjälpa om jag påminner, om att där finns kantareller också.


 


Hennes syster yster är ju dessutom utnämd till svampnos numera . För att hon hitta svart ni vet trumpet, det kan ju virrpannan aldrig motså.


Fast jag undrar lite över den här frökens matvanor.


 


Ser ni vad glupsk hon ser ut bakom mig.


 


Sniglarna klättrar till och med upp i träden för att undkomma henne. Usch dom kan inte smaka gott.


 


Vi hade en del svamp med hem också. Matte och lillhusse gick och rösta för det får tydligen dom. Varför fick inte jag nåt röstkort.


 


Får nog vila och fundera över denna orättvisa. Lördagsmys från mig.





Av molle - 11 september 2014 18:09


Eftersom förra inlägget försvann, får vi se om jag orkar skriva ett nytt i helgen.


För er som undrar hur det gick hos vetten. Jo då 5 kilo mindre sen i vintras, de sista 1,5 dom senaste veckorna. Mest muskler som försvunnit, massa prover tagna. Och vi inväntar provsvar om det är B-12 nu också, eller nåt bakomliggande.

Av molle - 6 september 2014 16:01

 


Fick blogga själv idag, virrpannan var sur.Gick ju plätta lätt , på den där plattan.

 Skötte mig visst inte på Sigges bröllop igår.


 


Jag kan väl inte hjälpa, att bruden va söt som socker. Ville ju bara umgås lite, kanske smaka också lite ,lite.


 


Jag fick i alla fall va kvar på bröllopet.


 


Kolla brudbuketten lite, den såg god ut.Blomsterhandlarn är inte dum han.


Sigges matte fick en rygga av oss. Hon är ju så förskräckligt avundsjuk på mattes.


 


Det fanns två, när matte ringde, den här som passa utmärkt.


 


Och den här, ni som känner Sigges matte förstår varför den gick bort.


Jag fick sova när matte va på bröllopsfesten, det va skönt.


 


Det va väl ändå bara typ såhär bl. bl. bl o.s.v


Bättre va utvilad för morgondagens sysslor.


 


Sagostigen och jag hitta svart ni vet trumpet.


 


Här matte, blir du lite gladare på mig nu. Men ser du inte..


 

.. dom står ju här.Visserligen är det två år sen jag dofta dom, men jag kommer ihåg.


 


Lite fick vi med hem , även rimskivlingar. Fast jag va tvungen bryta tidigare förstår inte va trött man kan bli.


 


Du matte det kanske är så som du säger. Jag måste nog till vetten igen.






Av molle - 5 september 2014 16:35



Matte jobba några timmar imorse, jag vakta packningen.


 


Men så kom nästan allt ut i bilen, å iväg for vi.


 


Vi blev utan kompisar och stugan blev uppgraderad. Hmm saknar min lilla stuga, får väl vänja mig vid den här då.


Snart ska jag gå på bröllop, undrar om nån utfärdat varning i Malmköping. Tror faktiskt inte denna köping kommer se sig likt ut sen när alla svampfolk åkt hem.




Av molle - 3 september 2014 18:01



Ja det va väl ingen nyhet att det är jag.Eller hur.


I helgen va vi och titta till några svampar vi hitta i våras.


 


Den här som va helt platt då.


 


Och den här som va liten vit med oranga droppar. Och kan ni tänka er virrpannan hade rätt. Båda blev favoriten klibbticka , den kan se ut hur som helst alltså.


 Vi va ute med kompisar också, plocka lite svamp. Fast matte är trött på kalle nu ville ha annat.


 


Så hon återvände till nördsvamparna, nån fingersvamp.


 


Nån sån till, fast vit denna gången.


 


Men du är väl världens bästaste jycke skrek hon.Vet jag väl, vill du ha lite röd-gul trumpetsvamp fråga jag.


 


Skrämde slag på halva skogen gjorde hon. Sen kvittra hon om att till helgen får vi säkert se stora såna.För i Malmköping är all svamp "biggest in the world" du vet.


 


Sen skulle det tas skrytbild på korgen, jag tänkte att kallarna kunde bli bra bakgrund. Då fick hon syn på nåt precis till höger om korgen.


 


Som jag har letat efter dom i denna skogen. Molle du är väl bästast igen.


 


Jordstjärnor, flera stycken. Nördsvamp då, men inte så vanlig.


 


Sen drog hon iväg på svampkurs (rek tur) ,tycker det ser ut som dom fikar mest. Fast till den skogen ska jag visst få följa med.


 


Kom hem med lite nya sorter som jag fick nosa på. Ska nog komma ihåg den doften.


 


Och duktiga jyckar får godis, smask. Nu ska vi packa och vila inför helgens bravader. Mys på er.




Presentation


Välkommen till Molles värld

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Molles gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards